TARIEVEN & VERGOEDING

Onze zorg valt onder de basisverzekering en wordt vergoed door uw zorgverzekeraar.

Echter hebben wij, ook voor 2025, slechts met een beperkt aantal zorgverzekeraars contracten afgesloten. Dit heeft o.a. te maken met de zorgplafonds die sommige verzekeraars hanteren en met inhoudelijke bezwaren. Als wij geen contract met uw verzekeraar hebben afgesloten en u mag niet uw eigen zorgverlener kiezen, dan vergoedt uw verzekeraar niet het gehele bedrag.

Contracten

Wij hebben voor 2025 contracten met:

    • DSW / StadHolland / InTwente
    • EUcare/ Aevitae / Care4life
    • A.S.R.
    • Achmea / De Friesland / FBTO / Interpolis / Zilveren Kruis / ZieZo / De christelijke zorgverzekeraar

LET OP:
We hebben op dit moment een cliëntstop voor Zilveren Kruis en onderliggende verzekeringen.

Vergoeding

Indien wij een contract hebben met uw zorgverzekeraar wordt de factuur van uw behandeling direct ingediend bij uw verzekeraar. Uw behandeling wordt volledig vergoed. Als uw wettelijk eigen risico nog niet is aangesproken, wordt hier zoals bij alle zorg uit de basisverzekering, eerst een beroep op gedaan door uw verzekeraar.

Als u nu al bij ons in behandeling bent en verzekerd bent bij Zilveren Kruis, verandert er voor u niets. De behandeling wordt volledig vergoed.

Neem altijd voorafgaand aan de aanmelding contact op met uw zorgverzekeraar om na te gaan of er sprake is van een eigen bijdrage of van eventuele andere door uw verzekeraar gestelde voorwaarden.

Menzis

Menzis heeft dit jaar geen zuivere restitutiepolis meer, maar wel een overgangsregeling. Bent u nu al in zorg in de GGZ of heeft u in 2024 een Menzis Basis vrij restitutiepolis? Dan kunt u waarschijnlijk gebruik maken van deze overgangsregeling. Uw behandeling wordt dan volledig vergoed. Neemt u contact op met Menzis om u goed te laten informeren.

Tarieven en Vergoeding

Verzekerde zorg Onverzekerde zorg
Traumagerelateerde klachten Levensfase problematiek
Angstklachten Werkgerelateerde klachten
Klachten waarvan de huisarts of verwijzer vermoedt dat daar een psychische diagnose bij hoort Leerproblemen
Stemmingsklachten Relatie problematiek
Problemen waarvoor geen diagnose is gesteld

Geen contracten

Praktijk Aurelius heeft voor het jaar 2025 niet met alle verzekeraars contracten kunnen afsluiten. Wij vinden dat zorgverzekeraars te veel (administratieve) voorwaarden stellen die niet in het belang zijn van inhoudelijk goede zorg. Daarnaast bepalen sommige verzekeraars (middels zogenaamde omzetplafonds) hoeveel cliënten wij per jaar maximaal mogen behandelen; dit aantal ligt lager dan realistisch is en dit zou betekenen dat wij veel cliënten die zich bij ons melden geen zorg zouden kunnen bieden en moeten terugverwijzen. Tot slot meent een aantal verzekeraars al voldoende GGZ te hebben ‘ingekocht’ in de regio.

  • Wij hebben géén contract afgesloten met de volgende verzekeraars:
    • VGZ
    • Menzis –  Let op: overgangsregeling / Anderzorg / VinkVink
    • CZ / CZ direct / IZZ / Just / Nationale-Nederlanden / OHRA
    • Zorg en Zekerheid / AZVZ –  Let op: vanwege toestemming/machtigingsvereiste kunnen wij geen cliënten aannemen die verzekerd zijn bij Zorg en Zekerheid
    • ONVZ / VVAA –  Let op: vanwege toestemming/machtigingsvereiste kunnen wij geen cliënten aannemen die verzekerd zijn bij ONVZ

Indien wij geen contract hebben met uw zorgverzekeraar en u mag niet zelf uw zorgverlener kiezen, vergoedt uw verzekeraar slechts een percentage van de zorg, zij noemen dit niet-vergoede gedeelte uw eigen bijdrage. De hoogte van deze eigen bijdrage is afhankelijk van uw polis, laat u goed informeren door uw verzekeraar! De factuur van uw behandeling wordt naar u gestuurd via Infomedics. U dient de rekening vervolgens zelf in bij uw verzekeraar.

Praktijk Aurelius voldoet aan alle eisen om geestelijke gezondheidszorg te mogen bieden. Wij zijn als instelling voor medisch specialistische zorg toegelaten volgens de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza), we beschikken over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut en onze regiebehandelaren zijn BIG-geregistreerd.

Tarieven

De tarieven die Praktijk Aurelius in rekening brengt, zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). De verzekeraars noemen dit ook wel de ‘NZA-tarieven’ of de ‘wettelijke tarieven’. Daarnaast spreken zij soms van ‘marktconforme tarieven’, hiermee worden tarieven bedoeld die de verzekeraars in hun eigen contracten opnemen. Deze tarieven zijn een stuk lager; let hierop bij de berekening van uw vergoeding.

De hoogte van het consulttarief is van een aantal zaken afhankelijk; zo speelt het beroep van de behandelaar een rol, maar ook het type consult (diagnostiek of behandeling), de duur van het consult (gereserveerde minuten) en de setting (wij werken over het algemeen met meerdere behandelaren samen aan uw behandeling, onder setting ambulant sectie III – multidisciplinair). Deze verschillende componenten leiden tot een bepaalde code met een bijbehorend tarief. U kunt de vastgestelde tarieven hier (GGZ Tool – Tarievenzoeker (nza.nl) inzien.

Facturen

Als wij een contract hebben afgesloten met uw verzekeraar, dan declareren wij direct bij hen.

Indien wij geen contract met uw verzekeraar hebben afgesloten, dan dient u de factuur zelf in te dienen bij uw verzekeraar. Wij hebben het versturen en incasseren van de rekeningen uitbesteed aan Infomedics. Zo kunnen wij onze aandacht aan goede zorg besteden en heeft u de mogelijkheid gemakkelijk online uw rekeningen in te zien en te betalen. Op de website van Infomedics kunt u zaken rondom de betaling van uw rekening namelijk snel en eenvoudig regelen. Infomedics werkt veel samen met zorgorganisaties en gaat vertrouwelijk om met uw gegevens.

In de periode dat u bij ons in zorg bent, ontvangt u iedere 6 weken een factuur van Infomedics die u kunt indienen bij uw zorgverzekeraar.

We gaan bij de declaratie uit van de tijd die voor u gereserveerd is, ook als het consult in werkelijkheid iets langer of korter duurde.

Wij verzoeken u bij vragen omtrent de versturing of betaling van de factuur contact op te nemen met Infomedics. Bij inhoudelijke vragen over uw factuur of bij een afwijzing van uw verzekeraar, kunt u contact opnemen met ons via facturen@praktijkaurelius.nl.

Voorwaarden vergoeding

Om zorg te kunnen leveren die wordt vergoed vanuit de basisverzekering, hanteren wij de regels van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).

Om in aanmerking te komen voor vergoeding, moet sprake zijn van een geldige verwijsbrief en van een vergoede diagnose (DSM 5-classificatie). Dit wordt met u besproken tijdens het intakegesprek. Onder andere lichte (aanpassings)klachten, relatieproblemen en werkgerelateerde klachten vallen niet onder verzekerde zorg.

No-show beleid

Wij snappen dat u een keer verhinderd kunt zijn. Als u uw afspraak 24 uur van te voren afzegt, zullen wij geen kosten in rekening brengen.

Uw afspraak kunt u afzeggen door ons te bellen of een bericht in te spreken op onze voicemail (ook buiten kantoortijden). In het geval dat u uw afspraak niet tijdig afzegt, brengen wij een deel van de gereserveerde tijd (à € 60) in rekening.

Mocht u vragen hebben over ons no-show beleid, bel ons gerust of bespreek deze met uw behandelend psycholoog.

Blijf jezelf onderzoeken.

Marcus Aurelius